Zapraszamy do Dworku Laszczyków w Kielcach na wystawę "Materia. Konfrontacje Artystyczne" Kielce 2023".

Jest to cykl sześciu wystaw, które Muzeum Wsi Kieleckiej będzie prezentować w Dworku Laszczyków w Kielcach do końca października tego roku. Otwiera go wystawa prac wyjątkowego artysty Witolda Zaręby, profesora nadzwyczajnego w Katedrze Grafiki Uniwersytetu im. Jana Długosza w Częstochowie i Akademii Śląskiej w Katowicach, który zajmuje się grafiką warsztatową.
Komisarzem cyklu "Materia. Konfrontacje Artystyczne" jest Grzegorz Chorążek.

Wystawa będzie otwarta do 13 czerwca 2023 r.
 

Witold Zaręba urodzony w Tarnowskich Górach w 1972 r. Dyplom artystyczny zrealizował w 1999 r. w Pracowni Druku Wypukłego prof. E. Zawadzkiej WSP w Częstochowie. W 2007 roku uzyskał tytuł Doktora sztuk pięknych w katowickiej ASP. W 2019 r. uzyskał stopień Doktora habilitowanego sztuki – ASP w Katowicach. Obecnie pracuje na stanowisku profesora nadzwyczajnego w Katedrze Grafiki Uniwersytetu im. J. Długosza w Częstochowie i Akademii Śląskiej w Katowicach. 
 
Zrealizował ponad 20 wystaw indywidualnych. Brał udział w kilkuset wystawach i konkursach graficznych w kraju i zagranicą.

"Prezentowany zestaw prac poprzez pryzmat obrazów minionych, opisuje moje odbieranie rzeczywistości. W tym celu gromadzę i wykorzystuję fotografię z lat Wielkiej Wojny i obrazy graficzne opisujące świat przełomu XIX i XX wieku.
Poszukiwanie miłosierdzia, opieki i troski to kobiety, wprzęgnięte w system zbiorowego zabijania. Pielęgniarki są jasnym światłem w ciemnym tunelu, symbolem wszystkiego co jest w nas dobre, a co z taką łatwością gubimy na rzecz ciemnej strony. Natomiast psy medyczne, które symbolizują poświęcenie, braterstwo czy bezinteresowność wobec innych ludzi to poszukiwanie człowieczeństwa.
Zwierzęta domowe takie jak świnia, kogut i kura komentują sytuację polityczną i ekonomiczną kraju i Europy.
Używam cytatów z rzeczywistości by uzyskać wielowymiarowość przekazu. Obraz przez swą dosłowność może być odbierany jednoznacznie, ale poprzez kolażową budowę grafik rozszerzam jego interpretację.
Podchodzę tradycyjnie do warsztatu graficznego, ale jednocześnie eksperymentuję z odbitką graficzną, tworząc prace nie przejmujące się klasycznym jej rozumieniem. Wyjście poza modelowe pojmowanie odbitki graficznej, daje mi dużą swobodę w traktowaniu jednej matrycy, która przy dołożeniu innych odbitek linorytniczych buduje odmienny obraz. 
Proces twórczy nie kończy się z momentem wykonania odbitki graficznej, ale przeciąga się po za jej granice. Odbitka graficzna staje się tym samym co matryca graficzna – polem twórczej ekspresji. Amorficzny kształt matrycy determinuje końcowy wygląd grafiki. Wprowadzam również element ruchu, interaktywności prac. Widz ma możliwość wpływania na obraz graficzny poprzez proste zabiegi: otwieranie, przesuwanie itp. Zastosowanie filcu i metalowych wojskowych guzików, przetwarza prosty linoryt w obiekt graficzny. Natomiast, przez nakładanie takich elementów jak maska gazowa czy psie ubranie nawiązuję do papierowych zabawek, które można było łączyć ze sobą w dowolny sposób".
 
plakat