Prawie 100 tys. zł dofinansowania udało się pozyskać Muzeum Wsi Kieleckiej na projekt „Konserwacja ołtarza głównego w Kościele z Rogowa” w ramach programu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Prawie 100 tys. zł dofinansowania udało się pozyskać Muzeum Wsi Kieleckiej na projekt „Konserwacja ołtarza głównego w Kościele z Rogowa” w ramach programu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
 
Dofinansowanie pozwoli na przeprowadzenie prać konserwatorskich ołtarza głównego w zabytkowym kościele z Rogowa p.w. Matki Boskiej Pocieszenia, odtworzenie pierwotnego wyglądu ołtarza, oryginalnej kolorystyki i konstrukcji. Elementem zadania będzie pokonserwatorska wystawa fotograficzna prezentująca wykonanie poszczególnych etapów prac. Wstawa zostanie udostępniona w kościele z Rogowa.
 

Kościół z Rogowa p.w. Matki Bożej Pocieszenia (1763)

 

Wnętrze. Kościół z Rogowa

 

Kościół drewniany z Rogowa stanowi dar Kurii Diecezjalnej w Kielcach. Do skansenu został przeniesiony w 1996 r. Kompleksowe prace konserwatorskie przy nim zakończono w 2002 roku.

Kościół szpitalny pod wezwaniem Matki Bożej Pocieszenia powstał w Rogowie w 1763 r. z fundacji Michała Wodzickiego, dziedzica Rogowa, podkanclerzego wielkiego koronnego oraz biskupa przemyskiego. Ściany świątyni wzniesiono w konstrukcji zrębowej, z drewna modrzewiowego na dębowych podwalinach. Dach krokwiowo-płatwiowy pokrywa gont (krokwie to elementy skośne konstrukcji dachu, płatwie – belki poziome oparte na ścianach szczytowych). Wyposażenie w stylu rokoko pochodzi głównie z XVIII wieku. Belkę, na której znajduje się napis fundacyjny z datą, wykonano z jednego kawałka modrzewiowego drewna. W części centralnej wisi na niej barokowy krzyż z postacią Chrystusa.

Uwagę przykuwają też bogato zdobiona ambona oraz oryginalne rokokowe ołtarze boczne. W lewym znajdował się niegdyś olejny wizerunek św. Jana Nepomucena (skradziony przed przeniesieniem kościoła), w prawym zaś obraz przedstawiający scenę Ukrzyżowania. W ołtarzu głównym zawieszono przedstawienie Madonny z Dzieciątkiem pochodzące z II poł. XVIII. Według opracowań omawiających sanktuaria na Kielecczyźnie, obraz ten uznawano za cudowny. W wieku XVIII zasłaniano go zasuwą z wizerunkiem świętego Mikołaja.

Przy wejściu na chór ustawiono cenny malowany konfesjonał. Na uwagę zasługują bogate polichromie reprezentatywne dla małopolskiego baroku, z silnymi akcentami ludowymi. Strop nawy zdobi malowidło przedstawiające walkę Michała Archanioła z szatanem, w prezbiterium przedstawiono scenę koronacji Najświętszej Marii Panny. Malatury kościoła z Rogowa odrestaurowane zostały w 1864 r., podczas remontu świątyni, przez malarza z Wiślicy, Rudolfa Marusieńskiego – który przez lata uchodził za ich autora.

W skansenie kościół pełni swoje pierwotne funkcje – jest wciąż czynnym obiektem sakralnym, regularnie odprawiane są tu msze.

 

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.