Zapraszamy do Dworku Laszczyków w Kielcach na wystawę "Materia. Konfrontacje artystyczne 2023, część II". 

W II części spotkamy prace Barbary Czapor-Zaręby, doktora w Katedrze Grafiki Wydziału Sztuki Uniwersytetu im. Jana Długosza w Częstochowie.
Komisarzem cyklu "Materia. Konfrontacje Artystyczne" jest Grzegorz Chorążek.

Wystawa będzie otwarta do 11 lipca 2023 r.

Barbara Czapor-Zaręba urodzona w 1977 r. w Namysłowie. Studia w latach 1998 – 2003 na kierunku Edukacja artystyczna w zakresie sztuk plastycznych w Wyższej Szkole Pedagogicznej w Częstochowie (obecnie Uniwersytet im. Jana Długosza).
Dyplom artystyczny z wyróżnieniem zrealizowała w Pracowni Druku Wypukłego prof. Ewy Zawadzkiej w Zakładzie Grafiki Warsztatowej Instytutu Plastyki w Częstochowie w 2003 r.
W latach 2009 – 2012 studiowała na Wydziale Artystycznym na kierunku Grafiki, specjalność grafika warsztatowa w Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach, gdzie otrzymała dyplom z wyróżnieniem w Pracowni Druku Wypukłego prof. Mariusza Pałki w 2012 r.
W 2019 roku uzyskała stopień doktora sztuki w dziedzinie sztuki w dyscyplinie artystycznej: sztuki plastyczne i konserwacja dzieł sztuki nadany uchwałą Rady Wydziału Artystycznego Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach.
Od 2020 r. pracuje na stanowisku adiunkta w Katedrze Grafiki Wydziału Sztuki Uniwersytetu im. Jana Długosza w Częstochowie. Ma na swoim koncie liczne wystawy konkursowe i indywidualne w kraju i za granicą. Swoje prace prezentowała m.in.: we Francji, Chinach, Chorwacji, Niemczech, Norwegii, Japonii i Czechach.

Cykl Transition / Przejście
 
Moment Przejścia jest ściśle związany z czasem. Możliwość Przejścia istnieje tylko przez chwilę, ulotną i nieostrą jak światło...
Szczególne znaczenie w moich rozważaniach ma faza liminalna brytyjskiego antropologa i myśliciela Victora Turnera ze względu na jej inicjacyjny charakter. W fazie tej dokonuje się swoiste przygotowanie do rytuału przejścia.
W stanie liminalnym, przejściowym uczestnicy rytuału są „pomiędzy”. Nie należą już do społeczności, której byli częścią, ale nie zostali jeszcze włączeni do innej grupy. Faza liminalna od limen, co oznacza ‘próg’ po łacinie. To granica między procesem pierwotnym a wtórnym. Jest granicą tożsamości i oddziela znane od nieznanego. Każda zmiana jest destabilizująca, bo jest wejściem w nieznany obszar doświadczeń. To co nieoswojone, nieostre z założenia budzi nasz lęk. Przekroczenie progu może mieć też znaczenie symboliczne i jest wejściem ze sfery codzienności do sfery sacrum. Próg jest zatem barierą, linią podziału, która oddziela od siebie te dwa światy. 
Szukałam abstraktu, który nie będzie kolejnym symulakrem w rozważaniach nad transcendencją. Próbuję po prostu przygotować się do ostatecznego Przejścia… mój głos jest jednym z wielu wśród artystów poszukujących Nowej transcendencji. Daleka jestem od współczesnych artystów mistycyzujących. Poszukiwania Nowego Absolutu szczególnie dzisiaj są wypadkową kondycji współczesnego człowieka oraz zepchnięciu śmierci na dalszy tor poprzez estetyzację życia, o której w swoich dziełach wielokrotnie wspominał Zygmunt Bauman. Poprzez swoje grafiki próbuję przygotować się do ostatecznego Przejścia – Transition. Nie jestem w tych działaniach osamotniona. Nie ujawniam niczego nowego, stawiam tylko pytania – przede wszystkim sobie samej – o sens naszej egzystencji? Czy jesteśmy częścią jakiejś większej całości? Czy jak twierdzą naukowe teorie, dotyczące „zupy pierwotnej” pochodzimy z mieszaniny: wody, metanu, amoniaku i wodoru, które pod wpływem olbrzymiej energii zamieniły się w dające początek życia aminokwasy? Nasze pochodzenie i koniec od dawna nurtują współczesną sztukę i humanistykę. Długo jeszcze pozostaniemy bez odpowiedzi…
                                                                                        Barbara Czapor-Zaręba

plakat basia